De vraag “Zeg, waar is je dobber?” met als gevolg…..wauw

Na een aantal leuke maar niet altijd even succesvolle vissessies in 2013 met vismaat Marco, was het tijd voor het eerste avontuur van 2014. Roofvissen ging het worden, maar we wilden wel eens wat anders dan struinen vanaf de kant. We hebben geen boot, maar huren kan natuurlijk wel. En dat ging gebeuren in Breukelen op de Loosdrechtse plassen. Een grote plas water, maar bij Breukelen is een mooi stuk veenplas: allemaal vaartjes met smalle legakkertjes er tussen. Een gebied met tal van obstakels, kruisingen, bomen langs het water etc. Zeer snoekig dus.

Marco en ik hebben beiden enige ‘bootervaring’, maar meestal is dat onder leiding van kapitein Henk op zijn boot. Dit keer moesten we het zelf doen, dus hopen op het beste. Om 8:30 waren we ter plaatse en na betaling van de huur (€40 incl. benzine) en de dagvergunning konden we de boel inladen. Het betrof een ‘simpele’ stalen roeiboot voorzien van een kleine 4takt motor. Simpel, maar doeltreffend. Je mist eigenlijk alleen een dieptemeter. Omdat er ruimte genoeg was, besloot ik mijn Korum stoel in te zetten als bootzetel, beter als het houten bankje dacht ik zo.

Tegen 9:30 kozen we het ruime sop. Het was fris met een windje, maar we konden mooi in de luwte vissen tussen de legakkers. Plan was trollen met groot kunstaas. Daarnaast doodazen slepend of terwijl we stil lagen. We begonnen met trollen. Zoals gezegd misten we een dieptemeter, maar gemiddeld is het 2 a 3 meter diep, dus met die wetenschap kozen we ons aas en probeerde de juiste dieptes uit. Omdat we beiden geen reelvissers zijn was het even zoeken naar de juiste hengel om lompe pluggen (bijvoorbeeld Jake’s van 20cm) te trollen. Marco was voorzien van een Fox Zeebaars hengel met een stevige 5000 model Korum molen. Ikzelf heb voor deze dag onlangs een DAM Pilk hengel aangeschaft. Ook een zeehengel dus met een werpgewicht van 100 tot 200 gram. Deze hengel moest de druk van zware pluggen wel kunnen weerstaan dacht ik. Subtiel is het niet, maar aangezien ik deze visserij niet veel doe is het materiaal toereikend. Als molen een stevige Shimano uit de 6000 serie met gevlochten lijn. Groot kunstaas had ik nog van mijn Zweden vakantie van vorig jaar.

Zo gezegd zo gedaan en na ruim een uur had Marco zijn eerste vis. Een dappere strijder van een cm of 50 had zich vol overgave op een 8″ Jake gestort. Wat een mafketel. Omdat we niet weten wat de dag ons gaat brengen, gaat ie mooi op de foto. Vis is vis en wij zijn blij met alle vis op zo’n dag. Voor ons is het allemaal behoorlijk nieuw immers.
marco50er_zps697f365a

Gesterkt door dit best snelle resultaat trollen we vaartje na vaartje af. Wisselen van snelheid, kunstaas en dieptes op zoek naar de de meest effectieve methode. Ruim een uur na de eerste vis, is het raak voor mij. Iets groter, maar nog steeds geen monster. Een begin 60er kon de Curly Jake niet weerstaan. Gelukkig ook ik van de 0 af en dat voor het eind van de ochtend. We hebben het wel eens slechter gedaan.
snoek67_zpsffbda205

Een minuutje of 40 later weer raak,dit keer op een knal oranje Rapala Magnum. Ietsje groter met 67 cm.
snoekje67_zps8859c4fd

Na nog een tijdje doorgevaren te hebben besluiten we de boot even aan te leggen in een mooie kruising tussen 2 vaartjes. Even wat relaxen,eten en met doodaas onder dobber doorvissen. Het is er een mooi plekje voor. Als lunch knakworst op brood met ‘verkwikkende’ zaanse mosterd die een gat in de boot kan branden.
cam00014_zps38784362

Na lunch nog even versie koffie en we kunnen er de rest van de dag weer tegen. De dobbers met een dode voorn liggen ondertussen te wachten op de hongerige dames, maar er is weinig actie te bespeuren. Marco zet nog maar een tweede bakkie en ik staar wat naar mijn dobber….. “Zeg Marco, waar is je dobber eigenlijk?” vraag ik. “Huh” is de intelectuele response….. SHIT!! De top van Marco’s hengel loopt al krom. Dus snel oppakken en hebbes! Wat zal het zijn? We zijn beide wel bang voor een slikker, omdat we de aanbeet dus gemist hebben. Na een opvallend korte dril komt er een gigantische muil boven. Gelijk zien we dat de dreg keurig stevig in de scharnier van kaak zit. Wat een vis!! Dit is boven de meter. Ik pak het maagdelijk nieuwe Savage Gear net van Marco en de vis glijd er zo in. We kunnen het beiden haast niet geloven. Marco’s eerste meter is een feit!! Ik heb hem niet gevangen, maar ben net zo blij en opgewonden. Wat gaaf en totaal onverwacht. De dreg zit keurig bereikbaar, maar zit zo vast dat we besluiten deze door te knippen om de bovenwater periode zo kort mogelijk te houden. Snel even een paar plaatjes en opmeten. 104cm!!!, ruim boven de meter dus. Vooral opvallend hoe massief en zwaar de vis is. En ook nog schitterend getekend met een robuuste kop. Wat een heerlijk gevoel!
snoekmarco_bijgesneden2_zpsf9f689fe

Het bloed bij Marco’s hand is van hemzelf. Bij het optillen van de vis, klapperde deze wat en met zijn andere hand raakte Marco net een tand. Bloeden als een rund natuurlijk. Dat wordt een schitterend litteken.
cam00015_zpsb3031b1b

Na het meten en fotograferen, mag de dame weer terug in haar element. Ze blijft nog even hangen voor de foto (ik hou van haar) en dan verdwijnt ze in de diepte.

Beiden zitten we trillend na te genieten. Wij zijn geen vissers die wekelijks dit formaat snoek vangen. Dan is het ook nog op voor ons totaal onbekend water. Extra zoet als ‘het’ dan lukt. Je bekijkt een plek, beoordeelt deze als ‘snoekig’, laat daar je aasvis zakken en hoe gaaf als dat dan de juiste keuze blijkt te zijn.

Na bijgekomen te zijn besluiten we de laatste 2 uurtjes toch weer te gaan trollen. Deze laatste uurtjes blijven helaas visloos, maar voor ons is de dag al meer dan geslaagd. Zeer voldaan leggen we de boot weer aan en laden de spullen weer in de auto. Qua aantallen helemaal niet zo geweldig, maar die ene vis is voor ons toch wel een enorme krent in de pap. Marco, bedankt, dit gaan we dit seizoen zeker nog een keer doen.