Dagje struinen door de polder

Zaterdag 02-11-2013 was het weer eens tijd dat ik met vaste vismaat Marco op pad ging. Omdat Marco vaak mijn kant op komt om te vissen, vond ik het nu eens tijd zijn kant op te gaan. Doel was struinen vanaf de kant op roofvis. Al enkele weken was Marco bezig met mooie watertjes te selecteren in zijn woonplaats, echter vielen de vangsten daar wat tegen de laatste tijd. Daarom had hij een nabij gelegen polder gebied geselecteerd waar we ons de heel dag wel konden vermaken. Voor mij een rit van 130km, maar ik heb dat graag over voor een dagje vissen.

Om 8:30 hadden we afgesproken bij een carpoolplaats, zodat we het laatste stuk met z’n tweeën af konden leggen in 1 auto. Tegen 9:00 waren we ter plaatse. De auto konden we kwijt op het parkeerterrein van een lokale camping. Na ons gemeld te hebben aldaar, mochten we de velden achter de camping betreden waar de door ons geambieerde ‘visgronden’ lagen: een typisch poldergebied met een netwerk van sloten en weteringen. Vol met bruggetjes, verbredingen, versmallingen etc.

Toen ik van huis vertrok regende het nog, maar hier was het droog (wel bewolkt) en windstil. Best goed weer dus. We begonnen bij een bruggetje over een wetering waar ook wat kruisingen lagen. Zag er zeer snoekig uit. Ik begon gelijk met mijn Fresh Real HD swimbait. Laatste tijd veel mee gevangen en dus vertrouwen. Het eerste uur was er geen actie te bespeuren, wel af en toe springende aasvis, dus gelukkig wel leven. Na een uurtje kwamen we weer bij een nieuw plekje en na 5 worpen had ik daar mijn eerste verlossende aanbeet. Strak langs een betonnen plaat van een bruggetje kon dit snoekje van 64cm de swimbait niet weerstaan. Een lekker fel rakkertje die na de foto weer snel weg zwom.
img_1755_bijgesneden_zpsa3d1bc4a

Marco had vlak voordat ik deze vis ving ook zijn Fresh Real HD swimbait (in een baarskleur) aan de speld gehangen. Terwijl ik mijn eerste worp weer maakt schreeuwde ook hij: VIS! En jawel, deze mooie snoek van 72cm was er in getrapt. De onthaking was een heel gemartel. Vanwege de lastige kanten hadden we het langdingsnet gebruikt, maar de vis vond het wel fijn om eens lekker te gaan rollen met dreggen vast in het net als gevolg. Nadat we de dreg geknipt hadden, zwom ook deze vis na de foto weer snel weg. Puntje van aandacht wat betreft die Fresh swimbait: de splitring was volledig verbogen, wat niet echt veel vertrouwen geeft in de kwaliteit. Waarschijnlijk is het in het net gebeurt, maar toch is het wellicht verstandig ze te vervangen.
img_1757_bijgesneden_zpsb8f9cd67

Maar goed dat gaat plotseling lekker. Twee vissen binnen 10 minuten. Marco komt even bij van de lastige onthaking en voorziet zijn swimbait van een nieuwe haak. Ik vis ondertussen verder en op een kruising tussen de wetering en een slootje weer een beuk en hangen. Deze vis vecht heel anders als die vorige. Hij blijft diep en geeft niet dat ‘springerige’ gevoel dat die kleine snoekjes vaak hebben. Na een korte dril komt een mooie grote snoekenkop boven. Dit is het betere werk. Ziet er uit als een 80er en wellicht een evenaring van mijn record? Marco landt de vis succesvol in het net. Niks bijzonders natuurlijk, maar voor ons is dit de afsluiting van ons Neder Rijn trauma, waarbij mijn eerste en enige metersnoek uit de boot sprong (zonder meten en foto’s) vanwege een onhandigheid van Marco. Na meting blijkt inderdaad dat mijn oude PR met 2cm verbetert is naar 84cm. Geen absolute mega vis, maar ik ben er toch heel blij mee. Het is een volle vis met een grote kop en mooi bruin van kleur.
img_1758_bijgesneden_zps3af27537

Na dit hectische half uurtje keerde de rust helaas weer terug. Stek voor stek visten we de wetering af, maar nergens was meer actie te bespeuren. Behalve voor de vissers dan, want het was continue over hekken klimmen, koeienvlaaien ontwijken en slootjes oversteken met gevaar voor eigen leven.

Tot slot kwamen we ook nog midden in een drijfjacht terecht. Ons motto is toch wel: ‘mannen met geweren moet je weren’, dus hebben we even een stukje water overgeslagen. Helaas zijn de heren jagers natuurlijk niet van het ‘catch en relaese’ principe. Voor ons ook niet leuk, want dit hek ging wel heel zwaar open ;-). De vliegvissers onder ons hadden dit bindmateriaal graag meegenomen denk ik.

Maar goed, lekker actief, maar geen vissen meer op de kant. Pas 1,5 uur later of zo zag ik eindelijk weer eens een snoek jagen. We besloten omstebeurt over de plek heen te gooien waar de vis tot 4x toe(!) door de oppervlakte heen schoot (niet op het moment dat ons aas voorbij kwam helaas). Na de zoveelste poging pakte de vis toch Marco’s aas. Een kolk een tik op de top, maar helaas niet hangen. Hierna zagen we niks meer. Tien minuutjes later wierp Marco de plek eens aan van een andere kant en hij pakte weer. Nu hing ie wel, maar helaas na een seconde of 5 loste hij. Balen, maar wel weer leuke actie die de burger moed geeft.
Hotspots te over

Ondertussen was het tijd om maar eens terug te lopen naar het beginpunt. Gewoon nogmaals de hotspots afvissend begonnen we aan de terugreis. Op een plek die we al intensief afgevist hadden, dan toch weer een fel snoekje die mijn SPRO BBZ te grazen nam. Wederom vlak langs een betonplaat in het water dook ie er vol overtuiging op. Ha, ze vinden ons weer lief!! Helaas loste ook deze vis vlak voor de kant. Ik schat dat het een 60er was.

Uiteindelijk kwamen we bij het punt waar we begonnen waren en besloten we daar het laatste half uurtje door te brengen. Als aas dit keer maar eens een Jake van 16cm aan de speld. Een goede keus, want een paar worpen later dook er vlak voor de kant een leuk snoek op. Een kolk, een tik, maar weer een misser. Na meermaals aanwerpen door ons beide was deze niet meer te verleiden. Of toch? Een kwartiertje later tilde Marco net zijn aas uit het water toen de vis vol op de Real HD dook. Marco had slechts 1 meter lijn uit de top, dus dat was een heftig momentje en zag er best bizar uit. Toch nog een vis van 79cm in de staart van onze visdag. Heerlijk moment!
img_1766_bijgesneden_zpsd76e7785

Hierna verspeelt Marco nog een stuk kunstaas en besluiten we er een eind aan te breien. Maar waar is mijn onthaakmatje? Aha, die is dus in het water gewaaid en als een zeilboot 200 meter verderop de wetering op geblazen. Dus hek weer over, door het weiland rennen, wankel balkje over en met een plug binnen hengelen. Door deze laatste actie pikken we nog mooi even een dikke regenbui mee gedurende de wandeltocht naar de auto, heerlijk verfrissend.

Resumerend: een heerlijke visdag. Niet echt spectaculair qua vangsten, maar wel genoeg actie en toch weer even mijn PR aangescherpt. Mooie gezonde vissen ook. Voor herhaling vatbaar wat mij betreft. Marco bedankt. Een gezellige dag en een schitterende locatie heb je uitgezocht.