Zweden 2013 dag 2 (02-06-2013): witvissen op Furen

Zo, hierbij het tweede dagverslag van de vistrip naar Zweden. Niks voor mij om een week na dato pas bij dag 2 te zijn, maar ik ben geveld door een (Zweeds) griepvirus die al de hele week mijn week verziekt. Nog even geduld dus voor de overige verslagen.

Na de lichte visoefening van gistermiddag was het vandaag zover: de eerste echte visdag in Zweden. In overleg met Anton hadden Pascal en Hans besloten naar het meer Furen te gaan. Dit meer is goed bevisbaar vanaf de kant vanaf een strandje. Tevens zou er een drijvend ponton in moeten liggen (meestal rond deze tijd van het jaar) die tot 50 meter in het water ligt. Als je gebruikt maakt van dit ponton kom je zonder al teveel werptechniek al snel op een waterlaag van 4 meter. Henk en ik gingen het vanuit de boot proberen op hetzelfde meer. Diepere waterlagen bereiken is voor ons geen probleem dus. We begrepen van Anton dat er ook aardig wat rietvelden op het meer zaten, dus wellicht daar ook een kans op zeelt? Hans en Pascal waren de avond van tevoren al wezen kijken en hadden ook zoiets dat dat er wel eens kon zitten.

Na het ontbijt begonnen we met de voorbereiding van de dag. Dus de juiste spullen in de auto, voer maken etc. Dit voer maken begon overigens met de grap van de week, wat ik zal omschrijven als ‘het voerzeef incident’. Hans was ons sinds de vorige avond al aan het overtuigen (lees: lastig vallen) van het belang van het zeven van je voer. Nou ben ik het het daar ten dele wel mee eens, maar ik als recreatief visser moet eerlijk toegeven dat ik dat vrij weinig doe. En in een maagdelijk witvisland als Zweden, ach dan neem ik het niet zo nauw (noem me maar eigenwijs). In ieder geval, Hans had net zijn voer vochtig gemaakt en vol bravoure kwam de tas tevoorschijn waar de zeven in zitten……… tenminste waar ze normaal altijd in zitten volgens Hans. Jullie raden het al, Hans was zijn voerzeef vergeten in Nederland! De paniek in zijn ogen was wel zielig, maar gelukkig vond Anton in zijn enorme rommelschuur nog iets wat als zeef kon dienen en Hans was gered voor de rest van de week.

Na dit, voor Hans wat minder, grappige incident konden we richting Furen. Anton ging voor ons traileren, omdat de daar aanwezige helling meer geschikt was voor zijn 4×4 dan voor mijn voorwielaangedreven auto (steil en vol met zand / grind).
Tegen 9:00 waren we ter plaatsen en na het traileren gingen Henk en ik rustig de spullen in de boot laden. Het ponton lag helaas nog in delen op de kant, dus Hans en Pascal waren ondertussen op het strand begonnen met het nabouwen van het ISS (International Space Station) op ware grote. Zo leek het tenminste.

Beiden heren begonnen hun volledige wedstrijd plateaus met aanbouw en schuren neer te zetten. Het verbaasde gezicht van Anton was erg grappig. Deze vorm van visserij is in Zweden totaal onbekend en toen wij vertelden dat in Nederland soms wel 100 van dit soort stations langs een vaart staan viel zijn mond nog verder open.

Henk en ik hadden besloten om 200 a 300 meter uit de kust schuin tegenover Hans en Pascal te gaan ankeren. Daar lag een mooi rietveld midden in het water. Als er zeelt aanwezig is zou het daar toch moeten lukken. Bij het wegvaren zagen we dat de boden slechts zeer langzaam afliep op 50 a 60 meter zat je op 120 cm water. Na zo’n 80 meter kwam je tussen de 180 en 200 cm. De aanwezige 4m dieptes waren feitelijk nauwelijks werpbaar vanaf de kant. Indien het drijvende ponton er had gelegen had het wel gelukt, maar dit was helaas niet het geval.

Door de windrichting hadden we de boot op een bepaald manier gemanoeuvreerd. We lagen zo dat we 4 waterdieptes af konden vissen. Ik had een feeder tegen de rietkraag aangelegd en een penhengel voor de boot op middeldiep water.

Henk had ook de penhengel en een feeder op diep water. Al snel dienden de eerste voorns zich aan. Niet allemaal even groot, maar er zaten toch exemplaren bij waar je niet voor hoeft te schamen. Alle vis kwam van de penhengels of van de diepe feeder van Henk. De rietkraag feeder gaf absoluut geen leven. Alles vis werd gevangen op maden, wormen of combinaties daarvan. Zelfs mais is iets wat de witvis hier niet kent volgens mij.
Ondertussen zagen wij Hans en Pascal op afstand ook lekker zitten op hun tronen. We konden niet echt goed zien wat ze vingen, maar via de sms hielden we contact. Zij begonnen na een half uurtje te vangen en ook bij hen was het de voorn die op het aas begon. Met toch een paar mooie 30cm+ exemplaren.
sam_0115
De gehoopte grote brasems van 4kg plus bleven uit maar bij elkaar vingen de heren zo’n 30 stuks, waarvan Pascal 4 mooie brasems, 12 mooie voorns en 1 baars. Hans had 13 stuks waarvan 2 brasems en 11 voorns. Mooiste vangst van de dag was deze schitterende en uiterst zeldzame takvis welke de heren met zijn tweeen naar binnen sleepten. Allebei beet en daarna zat deze tak er aan op beide feeders. Mooie vangst heren!
sam_0123

’s Middags kwam Anton ook nog even kijken. Hij mocht plaatsnemen op het plateau van Hans en ving op deze manier zijn eerste witvis op de feeder ooit.
sam_0137
sam_0126

Ondertussen ondervonden wij de bizarre Zweedse wisselwind. In de loop van de dag kwam de wind uit een bepaalde richting, viel even stil en dan begon de wind uit een totaal andere hoek te waaien. Als je op een plateau zit is dat al lastig, maar als je op een grote plas water je boot stil probeert te laten liggen is dat nog lastiger. In totaal kregen we 3 richtingen voor onze kiezen. Ik heb dat nog nooit meegemaakt.

Tegen de middag begon Henk op de diepe feeder goed te vangen. De penhengels voor de boot vielen een beetje stil en werden lastig visbaar door de wind. Henk ving merendeel voorn, maar tegen het eind van de dag begon er eindelijk ook brasem te azen. Uiteindelijk 34 voorns en 3 brasems voor Henk. Slechts 9 voorns voor mij, maar het onverwachte klapstuk van deze witvisdag was echter voor mij. Op een gegeven moment dook er aan de oppervlakte een snoek achter een gehaakt voorntje aan. Kan gebeuren. Even later gebeurde dat ook bij Henk. Bij een volgende voorn zei Henk: ‘even kijken of ie er nog zit’. En ja hoor, voorn even laten spartelen en daar was de dame weer. Henk zijn addaptieve visvermogen werd onmiddelijk getriggerd: ‘Die moet je vangen Joris!’. Ok, maar hoe dan? Henk dook zijn tas in en toverde wat toevallig in de tas achtergebleven staaldraad en sleeves uit een zijvak. En ook nog een sleevetang. Daar maakte ik een onderlijn van. Daarna de feeder tegen het riet afgetuigd, staaldraad met een pikefighter er aan (die Henk heeft echt alles toevallig bij zich) en worpen maken dan maar. Daar kwam geen reactie op en Henk zei gelijk: ‘je pakt hem met een levende aasvis’. De pikefighter bleef haken onder water en die was ik dus kwijt (sorry Henk). Nadat ik weer een nieuwe onderlijn had gemaakt bevestigde ik daar een grote roofvisdreg van een stuk verdwaald kunstaas uit mijn tas aan. Henk ving een voorn en die ging aan de dreg. Voor de duidelijkheid: vissen met levend aas mag gewoon in Zweden. Daarna volgde een rommelig momentje, omdat het begon te regenen. Paraplu proberen neer te zetten in de boot dat soort dingen. Ik zeg op een gegeven moment tegen Henk: ‘joh, wat trekt die voorn….’. Henk: ‘Hij hangt er al aan gek!!’ Zoals ik al zei, het was een rommelig moment, maar binnen 3 minuten had de snoekdame toegehapt. Snel kon ik de vis naar boven drillen. Ik zag al snel dat ze mooi in het scharnier van de bek gehaakt was. Dat zit wel stevig en niet geslikt gelukkig. Mooi 82cm snoek in de boot (een PR voor mij). Op de feeder, met alleen een stalen onderlijn en een dreg. Hoe basic wil je het hebben? Officieel heb ik de dus vis gevangen, maar eigenlijk gaan alle credits naar Henk. Ik liep alleen maar te prutsen.

Samenvattend kunnen we zeggen dat we allemaal heerlijk hebben zitten vissen al waren de vangsten niet helemaal super. Het blijft ook wel vissen natuurlijk. Op witvisgebied is Zweden absoluut maagdelijk. Je merkt het aan de bekijks die Hans en Pascal hadden bij de lokale Zweden, maar ook aan de aassoorten die vis vangen: maden en wormen. Casters, mais? In Nederland krachtige aassoorten, maar hier nauwelijks van waarde. Laat staan de o zo beruchte boilies en pellets. We hadden ze nog niet geprobeerd, maar geen van allen hadden we het idee dat dit ook maar iets ging opleveren. Het gaat nog wel werken worden voor de kilo’s deze week, maar dat maakt onze sport ook mooi toch? Een ander opvallend iets wat we allemaal bemerkten was dat de aanbeten steeds wegvielen, even wachten en dan waren ze er weer. Dit gebeurd in Nederland natuurlijk ook wel, maar hier ging dat continue zo.

Het cadeau
Eenmaal terug bij Anton en Erna kregen wij en de andere gasten een barbequeue aangeboden. dit was een mooi moment om het door ons gekocht cadeau te overhandigen. Zodra bekend werd dat we deze schitterende reis aangeboden kregen wilde ik namelijk graag een mooi en origineel cadeau voor Anton regelen. In eerste instantie denk je aan een typische Hollandse waar als drop, jenever etc. Anton reist echter regelmatig naar Nederland en kan dus zelf makkelijk aan deze spullen komen. Daarnaast is iets blijvends ook wel leuk natuurlijk. Tijdens de te lange winter van 2012/ 2013 kwam ik op internet plotseling het perfecte cadeau tegen: een houten vis-sculptuur van Bart van Lohuizen (www.fishcarving.nl). Bart is kunstenaar en maakt op bestelling hyperrealistische visbeelden uit hout. Na 5 minuten op zijn site gekeken te hebben wist ik: dit moet het worden! Na overleg met de reisgenoten zocht ik contact met Bart, waarbij ik mijn enthousiasme niet bepaald onder stoelen of banken kon steken. Bekijk zijn website en je weet wat ik bedoel. Werkelijk levensechte vissen komen uit zijn werkplaats. Bart reageerde enthousiast en na enig overleg bestelde ik bij hem een ruisvoorn van 30cm die aan het azen was op een voerkorf en een haak met maden. Er was nog maanden voordat we vertrokken, maar Bart begon gelijk enthousiast te zagen, schuren etc.
Wat ooit begon als dit stuk hout:
2vormvisophoutoverbrengen

Is geworden tot dit ware kunstwerk. Welke sportvisser wil nou niet zo’n beeld?
82ruisvoornklaar2
85detailvoerenaas
84ruisvoornklaar4
83ruisvoornklaar3

Op mijn verzoek heeft Bart van alle fases / stappen van de sculptuur een foto gemaakt. Hiervan heb ik in een zogenaamde ‘timelapse’ film gezet. Zo kan je dus precies zien hoe het proces van blok hout naar vis verloopt. Bekijk het en verbaas je over het enorme vakmanschap.

Een paar dagen voor vertrek heb ik bij Bart thuis afgesproken in het Drentse Frederiksoord. Dit ligt vlakbij Zwolle dus na een korte autorit ontmoete ik Bart voor het eerst. Ik was van harte welkom bij Bart en zijn vrouw. De koffie en de cake stonden al klaar en pas na een uur praten over vissen, natuur, nog meer vissen en allerlei ander zaken gingen we naar zijn atelier (schuur 😉 ) waar de ruisvoorn al klaarstond. In het echt nog mooier dan de foto’s die ik al gezien had. Voorzichtig in het bubbeltjes plastic verpakt en zeer opgetogen ging ik weer huiswaarts. Als de familie van Duinen hier niet blij mee is?

Tijdens de barbequeue heb ik even het woord genomen en Anton en erna het beeldje overhandigt. Vooral Anton is echt een natuurmens (visser / jager) en hij was echt overdonderd door dit cadeau. Zeer geslaagd dus.

Na de barbequeue net weer een biertje teveel en pas om 00:30 gingen we naar bed (da’s laat als je hard door wilt vissen de volgende dag). De volgende dag stond er voor Henk en mij een roofvisdag op het programma. Voor Hans en Pascal had Anton een mooi watertje uitgezocht.