Stormtrollen

De ontdekking van het jaar was voor mij dat ik er achter kwam dat het neefje en ‘schoonneefje’ van mijn vriendin onlangs een visbootje hebben gekocht. Nog mooier is dat deze boot in Hasselt ligt en dat dat voor mij slechts 15 minuten met de auto is. Aangezien er genoeg plek is voor 3 vissers was de de afspraak gauw gemaakt en vandaag 25-11-2012 was het zo ver: we zouden de hele dag gaan trollen / werpen etc. vanuit de boot. Als doel alle roofvissen die zin hadden in ons aas.

Om 7:15 eerst Gerhard (schoonneefje) opgehaald in Zwolle en naar Hasselt gereden, waar wij om 7:30 bij de boot hadden afgesproken met het Thomas (neef). Thomas was er nog niet, maar ondertussen konden wij mooi het zeil van de boot verwijderen (met toch nog best veel water) en de boel inrichten voor 3 personen. Er zijn 2 draaistoeltjes aan boord, dus voor mezelf had ik mijn Korum stoel meegenomen die perfect in het midden van de boot paste. Toen Thomas er om 7:45 nog niet was belde we hem maar even. Helaas, deze best belangrijke meneer (hij had de motor bij zich) had zich verslapen. Na verloop van tijd kwam Thomas gelukkig ook, maar hij moest nog wel even Benzine halen. Na het tanken bleek hij de sleutel van het kettingslot vergeten te zijn, dus weer terug naar huis.

Dat is een onrustige start, maar toen we tussen 8:30 en 9:00 het ruime sop kozen hadden we nog steeds de hele dag voor de boeg, dus ach. Het was wel behoorlijk winderig, dus besloten we wat rustigere plekken op te zoeken waar we wat in de luwte konden vissen. Het eerste stuk ging over de stadsgrachten dus dat was best rustig, maar éénmaal op het open water ging het flink tekeer. Wind in de rug, dus we bleven wel droog. Totdat Gerhard zo nodig de geniale opmerking moest maken: “Nou, gelukkig hebben we geen stortregen”. Ja, dan vraag je er ook om. Onmiddellijk kwam het met bakken uit de hemel. En bedankt Gerhard!

De eerste geschikte plek waar we aankwamen was een kleine haven. Omdat het eigenlijk te klein was om te trollen, besloten we aan te leggen en de haven vanaf de oever uit te kammen met kunstaas en doodaas (onder de dobber). Thomas had hier onlangs snoek gevangen en een grote verspeeld (bij het kantvissen). Zo gezegd zo gedaan, maar ondanks dat het redelijk beschut was, hadden we behoorlijk last van de wind. Dit resulteerde in 3 verloren stukken kunstaas (de touwen) waardoor we de boot in moesten zetten als kunstaasredder. Uiteindelijk wist Thomas nog een baars te scoren op een kleine 4play. Nou, in ieder geval vis gezien. We hadden er allemaal een beetje een hard hoofd in, omdat het voor de rest totaal aanbeetloos was. De extreme wind maakte het ook niet gemakkelijker.
thomas_baars

Na dit haventje besloten we naar een nabij gelegen haven te varen die er ongeveer schuin tegenover lag. Toch wel wat negatief gestemd trollden we rustig de haven binnen. Na ongeveer 5 minuten varen kwam Gerhard met de 2e uitspraak van de dag: “Hé, ik zit vast…..”. Gelukkig bleek dit aan een snoek te zijn en mochten we de eerste gast van de dag verwelkomen: een snoek van 76cm. Gevangen aan rood / witte plug.
snoek_gerhard

Gesterkt door dit plotseling succes na slecht 5 minuten varen hadden we allemaal weer vertrouwen. Dit vertrouwen werd binnen een half uur beloond voor mij met de eerste vis van vandaag. Een snoekje van 66 cm. Gevangen op de triple pikefighter (ook rood / wit!). Hij miste een heel stuk kieuwdeksel aan 1 kant. Kieuwgreep dus maar aan de andere kant uitgevoerd.
snoek

Hierna bleef het lang stil, Ik ving nog 1x de motor, maar gelukkig kon het snoer zonder al teveel problemen weer losgemaakt worden. Uiteindelijk had ik toch nog deze baars van 28 cm. Ook weer op de triple pike fighter. Baars met grootheidswaanzin dus.
baars

Na nog eventjes doorgetrolled te hebben was het mooi geweest. Gerhard moest rond 14:00 terug zijn in de haven, want hij had nog een andere afspraak. Na nog wat getrolled te hebben op een wat smaller vaartje van het ‘grote’ water naar de haven, kwamen we echt in de storm terecht. De boot trok het wel, maar voor een zooitje behoorlijk onervaren bootvissers was dit wel een nieuwe ervaring. In onderstaand filmpje krijg je een beetje een idee over hoe het er aan toeging.

Na deze stormachtige terugreis kwamen we weer in rustiger vaarwater in de stadsgrachten. Hier besloten we maar weer een plugje te trekken. Op een gegeven moment weer een beuk op mijn hengel en ik voelde dat het een sterke vis was. Thomas had tegelijk beet….. YES, double hook-up. Helaas bleek dit weer de motor te zijn. Wat toen volgde was een hectische 5 minuten van snoek drillen, boot naar de kant laten driften en verwijderen van lijn uit de schroef. Hierin is het beginnersschap van ons allemaal behoorlijk terug te zien. De snoek gaf ondertussen goed partij, dus ik hoopte op een dikke bak. ‘Helaas’ viel dat wel mee, een mooie 70er (73 om precies te zijn) kwam boven. Bij het landen viel me al op dat de vis enorm bloede. Heel raar, want de achterste dreg zat in de scharnier van de bek en de voorste dreg hing gewoon los. Bij het onthaken echte bleek dat de snoek zeer naar gehaakt was in een kieuwboog. Waarschijnlijk heeft ie de plug vol van achter gegrepen en is hij gelijk diep in de bek achter de kieuwboog terecht gekomen. Daarna werd deze ‘losgerukt’ en kwam de haak alsnog in de scharnier terecht (met de kieuwboog). Erg naar en daarom maar geen foto gemaakt. De vis zwom wel gelijk weg (ondanks de verwonding en de stevige dril), dus wie weet overleeft ie het. Gevangen op een Rappala J13 overigens.

Kort na dit avontuur konden we aanleggen, de boel weer uitladen en bijkomen. Gerhard ging naar huis en Thomas en ik besloten de laatste uurtjes tot het donker nog wat hotspots in de gracht af te vissen met kunstaas en doodaas. Dit vissen in de (relatieve) luwte beviel ons best na al die wind op het water. Dit keer kon ik echter ook profiteren van de wind, want vanaf een brug kon ik mooi mijn dobber tientallen meters ver laten driften. Daar was geen zeildobber voor nodig.
null-17

Helaas wisten we geen aanbeten meer te ontlokken en tegen 17:00 was het echt mooi geweest. Uiteindelijk magere vangsten voor zo’n lange dag, waar deze manier van vissen is wel erg leuk. En voor een stel beginners hebben we het helemaal nog niet zo gek gedaan met dit achterlijk weer. Thomas / Gerhard bedankt voor de leuke dag, ik zeg: voor herhaling vatbaar!